Jak schudnąć bez efektu jo-jo? Kilka praktycznych porad.

odchudzanieOdchudzanie to temat, którego popularność właściwie się nie kończy. Nie ma oczywiście w tym nic dziwnego – w życiu każdego człowieka zdarzają się okresy, w których waga rośnie do rozmiarów, które zaczynają przeszkadzać lub po prostu być groźne. „Pomaga” w tym dzisiejsze odżywianie – jedząc wyroby gotowe, tak naprawdę często jemy zbyt tłusto i zbyt kalorycznie. Niewielka ilość ruchu, wymuszona często przez pracę siedzącą, w połączeniu ze złą dietą daje jeden efekt – nasza waga rośnie. A jak mówią ci, którzy zaczęli się odchudzać – przytyć jest po prostu łatwo, schudnąć już nie bardzo.

Jak się odchudzić? Pytania tego typu zadaje sobie bardzo wiele osób. Oczywiście do wyboru jest wiele możliwości. Najprostsza to zmiana nawyków żywieniowych oraz zwiększona aktywność fizyczna. W ten sposób jednak efekty przychodzą powoli i nie zawsze są zadowalające. Tak można zrzucić niewiele kilogramów i w dość długim czasie. Bez wątpienia jest to sposób bardzo dobry i zdrowy, jednak trzeba sobie powiedzieć wprost – nie jest akceptowany przez wszystkich. Większość osób wybiera diety. Tutaj jednak pojawia się problem, który nazywa się efektem jojo.

Co to jest efekt jojo?

Efekt jojo to problem polegający na tym iż po zakończeniu diety i powrocie do starych nawyków żywieniowych, nasza waga może wzrosnąć do rozmiarów większych niż przed dietą. Znane są nawet przypadki, w których wzrost był po prostu bardzo znaczący. Uniknięcie tego efektu jest wiec bardzo istotną sprawą. Nie ma sensu bowiem odchudzać się, wiedząc, że za jakiś czas efekty starań znikną, a problem z wagą będzie większy.

Jak unikać efektu jojo?

Efekt jojo pojawia się najczęściej przy dietach, które wymagają bardzo dużych zmian nawyków żywieniowych. Organizm, kory otrzymuje pożywnie w inny sposób niż dotąd oczywiście chudnie, jednak powrót do starych nawyków powoduje, że „nadrabia straty” tworząc nowe komórki tłuszczowe i gromadząc zbędne dla nas kilogramy. Planując dietę trzeba mieć tego świadomość i dokładnie poznać minusy stosowania danej diety. Najlepsze są diety, których etapy są znacznie rozciągnięte w czasie, a powrót do starych nawyków żywieniowych następuje bardzo powoli. Idealne są diety, których ostatni etap nigdy się nie kończy, czyli nawyki żywieniowe zmieniane są na stałe. Bez względu na to jakie zalecenia są przypisane do danej diety, warto po jej zakończeniu robić dwie rzeczy – po pierwsze nie powracać do starych nawyków żywieniowych, które spowodowały wzrost wagi nad którym pracowaliśmy, oraz na bieżąco kontrolować swoją wagę. Jej wzrost, choć minimalny, to wyraźny sygnał, aby zareagować.

Podsumowując – odchudzanie się, aby po jakimś czasie powrócić do poprzedniej wagi, a nawet przytyć dodatkowo to coś, czego należy unikać. W tym celu warto decydować się na diety, które pozbawione są tego minusa. Oczywiście jest takich diet wiele – planując odchudzanie, warto jednak postanowić jeszcze o jednym – po zakończeniu diety nie warto powracać do starych nawyków żywieniowych. Wtedy można mieć pewność, że nasza waga pozostanie na z góry założonym poziomie a efekt jojo będzie czymś, co będziemy znać tylko z opowiadań, nie doświadczymy natomiast tego na sobie.

 

Comments are closed.